onsdag 30 december 2009

Top 10 kort 2009

Som de flesta andra scrappare så tänkte jag visa en Tio-i-topp på mina favoritkort och LO:s från det gångna året. Först tänkte jag visa mina favoritkort, i nästa inlägg kommer layouterna. Det var jättesvårt att välja, men jag försökte att inte välja flera likadana kort trots att jag kanske gillar en viss stil av kort mer än en annan. Men jag försökte få med lite olika stilar och färger på korten.

Här kommer korten utan inbördes ordning:


Ett födelsedagskort till min mamma som gillar bruna och beige toner. Jag har använt den vackra Spellbinders-stansen som gör att man inte behöver så mycket andra dekorationer. Enkelt och snabblagat kort som ändå ser väldigt elegant ut.






Ett helvitt kort som jag gjorde till en monokromatisk utmaning. Använde Cuttlebug embossing för att göra olika mönster i det vita pappret. Det här kortet har jag fortfarande liggandes hemma i bokhyllan, kan vara bra att ha nån gång. Jag lämnade bort texten på framsidan så kan jag lägga till den vid behov senare. Skulle t.ex. kunna passa som bröllopskort.






Det här är mitt första rikigta beställningskort som jag t.o.m. fick betalt för! :-D Ett bröllopskort som skulle gå i färgerna grönt, lila och vitt. Minns att jag tyckte det var en konstig och ovanlig kombination, men när jag hittade det blommiga pappret och de stora lila rosorna var det lätt att göra. Kanske det kort som jag är MEST nöjd med under hela året. Beställaren var också nöjd, tror jag :-)







Här har jag använt min favoritstans från Martha Stewart en hel del. Jag gillar verkligen mönstret, tycker det blir så dekorativt både på kort och LO:s. Den cremefärgade pärlnålen använde jag mycket ett tag, jag fyndade 200 st för en mycket liten slant på Tiimari. Har fortfarande kvar minst 160 st :-) Gillar även färgerna på det här kortet, vitt, grönt och rosa känns somrigt och fräscht.






Ett bröllopskort som jag gjorde efter en kortskiss. Gillar att det är så mycket blommor och kvistar på det och så är pergamentrullen lite ovanlig.





Det här brun-turkosa kortet är min favorit av alla babykort jag gjort i år. Färgkombinationen är en favorit och vintagebilden är så fin tycker jag.






Det här kortet gillar jag eftersom det passar sååå bra till mottagaren! Tingtura-flickan på kortet ser precis ut som mottagaren med sitt långa ljusa hår och det glada leendet på läpparna. Dessutom har hon ofta starka färger som rosa och turkos på sina kläder.







Doraline-stämplarna från Motivet blev mina favoriter i år. De är väldigt användbara och sååå gulliga. Det här kortet gillar jag färgerna och det mönstrade pappret. Jag har köpt säkert 4-5 st av samma papper just för att jag tycker att det blir så snyggt på kort. Rosor i alla storlekar har jag även använt flitigt i år.






Dexter-ekorren kommer också från Motivet och passar bra till pojkiga kort. Jag gillar den mörkblå färgen på kortet tillsammans med wellpappen.




Ännu ett enkelt Doraline-kort. Det här gillar jag för att det är så sällan jag använder rött. Men rött och vitt i kombination är verkligen snyggt. Ramen har jag skurit ut med Silhouetten och den använde jag på en del kort i år också.

Så där ja, det var alla 10 kort. Vilket gillar DU bäst och varför? Imorgon tänkte jag visa mina topp 1o LO:s, så välkommen tillbaka! :-)

20 kommentarer:

Anna-Maria sa...

Så mycket vackra kort du gjort! o annat också i din blogg är jättefint!

Kommer lägga till din blogg bland mina favoriter, toppen att få inspiration ifrån när den tryter...

Kram
Anna-Maria/Ananas (pyssel.net)

Leijona sa...

Jag gillar det översta kortet mest, för att det är så simpelt men så otroligt elegant! Jag vill också ha spellbinders! :D Det var svårt att välja, för jag tycker att alla kort du lagt här i din 10-topp är helt fantastiska! :)

Kram
Ellinor/Leijona (pyssel.net)

carina sa...

så underbara allihopa!!
jag gillar nog kort nr 2 bäst=)

Gott nytt år!

Skrot och Skruv sa...

Hej!

Jag har fyllt i bokstäverna med en spritpenna istället för att måla med färg eller spraya, just för att det kladdar så mycket annars. Tycker det funkar jätte bra!

Kram Annica

Maja Stokk / eyovine sa...

Alla dina kort är otroligt fina... och att välja en favorit är svårt.. antingen det helvita för att det är så stilrent eller så det med pergamentrullen på,som då blir motsatsen.. mycket dekos och en härlig gammaldags stil.... hmmm svårt.. måste välja båda =D

Kramiz Maja

Unknown sa...

Wow!! Så vackra allihop, men det översta och det med pergamentrullen fastnade jag lite extra för. Det översta är sååååå snyggt!!

Gott nytt år till dig!

Kram, H.

Maiden sa...

Jättemånga fina! Jag fastnade för ekorrekortet i blått!
Gott slut!
Kram

ZozzosLiv sa...

Alla är JÄTTE fina verkligen!! Men kortet med pergamentrullen är bara fööör vacker!!!

Kram

Pernilla ~Pillan~ sa...

Vilka underbara kort! om jag måste välja blir det 1,2 och 5. Det första är otroligt stiligt! vad är det för dies fr Spellbinders? Du är så duktig!

Ingalill sa...

Verkligen fina kort! Min favorit är det översta

cia sa...

Ja, helt underbara kort!

Karin sa...

Oj så många fina kort! (hmmm.. var det inte du som inte skulle börja/kunde göra kort?! ;)
gillar allihopa men det svart/vita bröllopskortet är verkligen kanonsnyggt! även det äversta vita är riktigt, riktigt läckert!
Önskar dig å din familj ett riktigt Gott Nytt År!
kram kram!!

Karina sa...

Jätte härliga kort! Alla är snygga med sin speciella stil. Men jag gillade dexter-ekorren, den som gick i blått med wellpapp.
Ser fram emot att se dina LO´s!

Diana/Decdia sa...

Jag är helt mållås, så *pip* snygga dina kort är! Älskar din stil! Du är så duktig så jag förstår att det inte var lätt att välja ut tio favoriter!

Anonym sa...

Fina kort alla 10,men om jag väljer tar jag först nr 5, sen 3 och sen wellpapp ekorre kortet.
Gott Nytt År önskar jag dig.
Moster B.

Pyzzlan sa...

Med tanke på att du inte skulle börja göra några kort så måste man ju säga att det blev en hel del sådana under året :-) Väldigt stilrena allihopa. Kortet med pergamentrullen är väl kanske en favorit...

Heidi Backman sa...

Så underbara kort du har gjort! Favoriten är bröllopskortet, med pergamentrullen på och massor av blommor och kvistar! Snyggt!
Gott nytt år! :o)

Cath. sa...

Fantastiskt fina kort! Tror nog att det översta blev min favorit men hua så svårt att välja.
Gott nytt år önskar jag dig!

Mrs X sa...

Så många fina kort! Min favorit är helt klart det första, så himla snyggt med de där diesen!! Sen gillade jag det helvita kortet skarpt också!

Nelle sa...

Oj oj oj, det här var verkligen inte lätt! Det finns dock en som sticker ut lite extra: Bröllopskortet med pigmentrullen!!!
Färgkombinationen, rullen, blommorna och Pearl Makern gör detta kort till min absoluta favorit!

Ha det gott!
Kram Nelle