torsdag 13 december 2007

Tidningsartikeln

Eftersom Vasabladet inte lade ut artikeln om scrapbooking på hemsidan skriver jag in texten här. Fick den på mail av reportern så det är enkelt att lägga in den. Bilderna får ni tyvärr inte se, men det var inte så mycket att se heller, det var ju bara jag och några pappershögar... :-)

Sax och lim i verktygsbacken
När Anna-Lena började scrappa rymdes all hennes utrustning i en verktygsback. Men den räckte inte länge. Nu skulle hon behöva ett helt rum.

Det är scrapparperiod på köksbordet. Enfärgat papper. Mönstrat papper. Glitter. Band. Stansar. Saxar. Linjaler. Pappersblommor. Och just det, foton förstås! Det är ju foton scrappandet egentligen handlar om.

Vi har tur, för vi hälsar på hos Anna-Lena när hennes
scrapparsaker fortfarande ligger framme. Hon scrappar nämligen i perioder. Att bära ut allt material från skrubben är inget man gör varje dag.
– När vi ska ha gäster städar jag undan från köksbordet, och då kan sakerna vara undanstoppade i flera veckor. När jag tar fram dem ligger de framme ända tills jag måste städa undan igen, säger hon med dottern Agnes på armen.
Den här dagen har köket varit hobbyrum i tre veckor, men om några dagar ska sakerna bort.
– Min högsta önskan är ett eget scraprum.
På bordet ligger tre album och en bunt lösa blad. På de två år hon scrappat har Anna-Lena gjort ungefär 70 blad. Det första albumet, som handlade om hennes bröllop, planerade hon länge. Surfade på nätet, läste böcker och skrev listor över allt hon behövde. Och sedan satte hon i gång.
– Jag tycker inte de är så fina längre. Det går trender i hur man gör sidor. På den tiden var det mönstrad botten som gällde. Nu ska det vara enfärgad botten men mönstrade dekorationer.
Hon håller upp en sida med en bild på Agnes och texten ”Tittut! Här är jag”.
– Den här är typisk för dagens trender. Enfärgad bakgrund, filtblommor, klistermärken med blommönster.


Sidorna är alla 30,5 gånger 30,5 centimeter stora, av syrafritt papper för att de ska hålla länge.
De ligger i plastfickor i måttillverkade album. En sida tar tre–fyra timmar att göra.
– De dagar jag scrappar hinner jag inte med mer än några timmar per gång. Ibland bara en halvtimme. Men ibland ligger jag på natten och funderar på hur fasiken jag ska få den där ena sidan snyggare.


Scrapping är inte bara handarbete utan också planerande och surfande efter inspiration.
– Jag utgår från bilden. Det kan vara svårt att välja den bästa bilden om man tagit 20 och vill ha med alla. Sen väljer jag ett papper som matchar med någon detalj på fotot. Så bollar jag med bilden eller bilderna tills jag bestämt var de ska vara och limmar fast dem. Sen plockar jag in dekorationer.
Dekorationer som det rosa sidenbandet Anna-Lena pekar på när hon håller upp bladet om Agnes dop.
– Det här är från dopklänningen.
På köksbordet står en verktygsback. Inte en med skiftnycklar och skruvmejslar. En med stämplar, lim, saxar, blomformade stansar, akrylfärger, linjaler, en passare och andra verktyg som inte ens har svenska namn.
– Förr letade jag efter glas och annat runt för att göra cirklar. Men med passare får jag just den storlek jag vill ha.
På bordet står en liten låda med band och en större låda med påsar fulla av pappersblommor. I en annan låda ligger nitar i form av hjärtan, snöflingor, blommor och bollar prydligt i små fack.
På en av stolarna står två tunga mappar med fack som har samma mått som scrapparpappret.
Just nu scrappar Anna-Lena mest om sin dotter Agnes.
– Jag vill att hon ska ha nåt som minne från sin barndom. Målet är att göra enhetliga album från varje år av hennes uppväxt. Att alla viktiga händelser och steg i hennes utveckling blir dokumenterade.
– Jag har aldrig blivit trött på att scrappa. Däremot händer det att jag vill scrappa men saknar inspiration och idéer. Då surfar jag på nätet och tittar på vad andra gjort.
Det är så trenderna sprids. Anna-Lena lägger upp sina alster på sin blogg, och det gör många andra också.


På olika nätbutiker och diskussionsforum ordnas tävlingar. Anna-Lena har vunnit flera gånger. Scrapparna utmanar också varandra.
– Det kan gå ut på att t.ex. göra en sida med två foton, en sida med röd layout, en sida med ett visst tema.
Det är på nätet som scrappargänget finns. Anna-Lena känner bara en annan som scrappar i Vasa. Men hon hoppas hobbyn blir vanligare.
– I Sverige ordnar scrapparna träffar. De tar alla saker med, sitter hemma hos någon och scrappar och umgås. Det skulle vara jättekul!

Reportaget skrivet av Annika Aho


14 kommentarer:

bitte71 sa...

Vad kul att få vara med itidningen! Hoppas du inspirerar några andra nu i Finland att börja scrappa!
Kram M

Anonym sa...

Hej!
Va roligt att du är med i tidningen! =)
En riktig kändis!
Ha en tervlig Lucia!
Kram Essmo.

Anonym sa...

Vad kul att tidningen uppmärksammar scrapping! Hoppas fler blir iintesserade så du kan få lite sällskap :-)

Anonym sa...

å va kul :-D å vilken bra besöksräknare så man kan se vilket land folk är ifrån, spännande ju att du haft en besökare från USA :-D

kramar

Lotta sa...

Vad kul att du fick vara med i tidningen. Det är bra att dom uppmärksammar scrapbooking, gör att fler kanske hittar denna underbara (men dyra) hobby......Kul!

Anonym sa...

Väntar nu ivrigt på min kopia av reportaget. Men det var en jätte bra artikel och så sant, scrapbooking är ännu en jätte liten hobby i Finland, men kanske den växer till sig småningom :-)

Anonym sa...

Läste artikeln i tidningen idag, blev jätteinspirerad av att börja med det. Ska nog börja nu efter julen eller någonting. Har velat börja jättelänge men har aldrig riktigt kommit igång. Kostar det mycket?

Miss Goldie sa...

michelle - det beror helt och hållet på hur mycket du köper :-) I början är det inte så dyrt men ju mer intresserad man blir desto mer saker vill man ha och då blir det nog ganska dyrt. Tyvärr. Om man beställer från USA blir det mycket billigare. Priserna på papper och andra scrapsaker är väldigt höga här i Finland. Jag har inte haft några problem med tull då jag beställt från USA så det rekommenderas varmt. Det finns en länk till en jättebra webshop i min blogg.
Vad kul att du blev inspirerad av artikeln!

Anonym sa...

Vad kostar frakten från USA?
H. Lena S

Miss Goldie sa...

Det beror helt och hållet på hur tungt paketet blir. Men nu sist beställde jag ca 90 papper och en hel del annat och då var frakten 26 dollar. Jag har räknat ut styckepris per papper en gång (inkl. frakt) och priset blev lägre än vad de kostar här även fast frakten var medräknad.

Anonym sa...

För mig är det lite oklart när det blir tull... har beställt från USA (från scrapbook.com - massor av urval) och hamnade på tull en gång och det var inte trevligt. Frakten beror ofta på vikten, men det brukar bli mellan 20 och 40 dollar.

Miss Goldie sa...

Ja, jag vet inte riktigt heller när det blir tullavgift. Jag har beställt 4-5 ggr från lifetimemoments.com och det har aldrig kommit tull på det. Men de skriver ofta lägre värde på paketet än vad det i verkligheten är, eller så skriver de "gift". Det har väl att göra med paketets värde om man måste betala tull eller inte.

Anonym sa...

Oj vad omtänksamt av butiken! Jag tycker det är väldigt oklart formulerat på tulli.fi sidan, verkar som om det inte finns entydiga regler. Nångång hörde jag att bara man handlar under 100 euro slipper man tull, men varför inte skriva det då om det är så? Nu har jag beställt barnkläder från USA, under 100 euro, så vi får se vad som händer :-)

SasSa sa...

Grattis till publiceringen, så roligt!! åh vilket gensvar det verkar haft.
Får hoppas att det får igång scrappandet i grannlandet med nu då..;-) Framförallt att det blir lite fler butiker. Det verkar ni ha ont om overthere.
Ha en fortsatt mysig Lucia.
Kram SasSa- floowermail